FOLLOW THIS YOU BITCHES

Umělci: Chiara Fumai


Kurátor: Francesco Urbano Ragazzi

 

Od 30/01/2013 do 24/02/2013

 

Chiara Fumai (1978), účastnice letošní dOCUMENTY 13, pracuje s reálnými historickými postavami, které nechává jakožto médium svými ústy promlouvat k publiku. Přestože jsou feministická východika od její práce neoddělitelná,

vymyká se veškerým kategoriím a spíše v jednom bodě spojuje skutečnost i fantastické, současné i uplynulé stejně jako vážné i ironické. V rámci osvobozování se od místa a času, poté ve FUTUŘE představí dvě instalace více či méně založené na jejích performancích. 

Svolávání*

[* Excerpt z N.H. Francesco Urbano Ragazzi, Posedlost a kapitál - Koherentní teorie dobrodružství Chiary Fumai, The Mandrake Press, Londýn 1969].


[...] Čtyřicet sedm, „mrtvý muž mluví“. Ano, protože duchové jsou nyní schopni mluvit: to je druhá funkce této ozubené vagíny. Ale co tedy duchové říkají? Nebo spíše co říká posedlá žena slovy duchů? Ve skutečnosti nic nového, pořád to samé. Posedlá jen opakuje jejich staré, známé monology a nezmění ani čárku.
Již vyřčené opakuje i když k ní mluví muži: chtějí, aby se chovala jako čarodějka, tak se jako čarodějka chová. Přestože ale opakuje vyřčené, nejedná se o to samé. Zvyšuje hlas, mění tón řeči, přidává gesta, mění rytmus a s ním i tempo. Odplivne všechno, co po tom zůstalo nestrávené. Říká již jednou vyřčené a tlačí tak minulost do budoucnosti.
Opakuje čas stejně jako všeho ostatní okolo. Revoltuje a to, jak ví, není třeba opakovat. Nic nenechává mrtvým nápisem. Diky tome, že mluví, mluví i hloupí. Ale ne všichni. Vybírá si ty, kterým se nikdo ulevit neodvážil, špatné politiky, špatné holky, některé z Prometheových řetězů, zloděje, zmije, granáty, fousaté ženy, vrahy. My sami si ani nepatujeme narození Eusapiy Palladinos, Miss Annie Jones, Meinhofových, Solanasových. Ale tu jsou, ve frontě vedle popravčí řady, nedočkavé na vykonání rozsudku. Každá posedlost je mobilizací ke které se přidávají stovky dalších: voláni do bitvy, ve které každý bojuje sám za sebe.
Karel Marx se pokoušel spojit síly s armádou lumpů. Ale zatímco křičel rovonost, posedlá žena jej zastřelila. Nebo možná to byl Groucho? Nebo Andy?
Spíše než za třídní boj bojuje posedlá žena za vlastní přežití. Do zbraně jde za nemožné: začít revoluci revizionismem. Nechce po nás, abychom změnili svět, ale abychom opakovali historii jinak, vzali si ponaučení z naší lekce. Tak abychom ji/jeho přešli. [...]

Kompletní text


Pohled do instalace
Pohled do instalace
Čtení Manifestu SCUM Valerie Solanas (1967)
Čtení Manifestu SCUM Valerie Solanas (1967)
Video-performance cum instalace
Čtení Manifestu SCUM Valerie Solanas (1967)
Čtení Manifestu SCUM Valerie Solanas (1967)
Video-performance cum instalace
Dante Christina  II , 2012
Dante Christina II , 2012
Danteho portrét (Straight version). Předběžná skica performance. Koláž a inkoust na papíře. Text Raimundas Malasauskas