Wojciech Kosma: Who Needs a Sensitive Son?

Wojciech Kosma "Who Needs a Sensitive Son?" in collaboration with Šimon Hrábek and Tomáš Kopáček

Výstava | Exhibition: 29. 3 - 5. 5. 2019

Vernisáž | Opening: 28. 3. 2019 - 18:00
Hope Scandal: Performance - 19:00


Who Needs a Sensitive Son? je poťouchlý název výstavy Wojciecha Kosmy v Karlin Studios, vytvořené ve spolupráci s Šimonem Hrábkem a Tomášem Kopáčkem. Výstava je založena na ziniscenování prosté a intimní situace––kytarista (buď Tomáš nebo Šimon) hrají na kytaru v těsné blízkosti divadelní opony––ač každý element výstavy hraje svůj „vlastní part“. Kytara je napůl socha a napůl nástroj, ručně vytvořená ze siluet z autorova obrazového archivu. Hudba, coby kolekce melodií složených umělcem je reinterpretována v průběhu desítek hodin hraní Šimona a Tomáše. Divadelní opona je podkladem pro báseň––pohádku utahující si z fašismu, a pohrává si s jeho převedením v inkluzivitu a rozlišnost.

 

Wojciech je známý inscenováním performancí, jež se pohybují mezi osobním a veřejným představením, autenticitou a fikcí a––formálně––tancem, divadlem a vizuálním uměním a „Who needs A Sensitive Son“ prozkoumává právě tyto rozdílné módy interpretace a zapojení se. Performeři––hráči nabízejí rozlišné a idiosynkratické způsoby přepracovávání předložených kompozicí, buď směrem k abstraktní atonalitě anebo noisu preparované kytary. Neforemná kytara se tak jeví jako chycená mezi DIY reliéfem a funkčním hudebním nástrojem. A v neposlední řadě––divadelní opona a slova v ní vyryté jsou v opozici––zatímco opona visí napříč galerií a dělí prostor, báseň odlehčeně mluví o rovnosti a pospolitosti.

 

Biografie: Wojciech Kosma je umělec zabývající se performance a hudbou. Jeho práce byly vystaveny, mimo jiné, v Chisenhale Gallery v Londýně, Transmission Gallery v Glasgow, Wysing Arts Centre v Cambridge, Muzeu moderního umění ve Varšavě, Schinkel Pavillon v Berlíně, Los Angeles Contemporary Exhibitions nebo Interstate Projects v New Yorku. Wojciech je zakládající člen uměleckého TV kolektivu East London Cabble a free jazzového dua Hope Scandal (společně s bubeníkem Bobo). Svoji hudbu a poezii vydává pod přezdívkou spalarnia.

 

Šimon Hrábek je kytarista, skladatel/producent a studiový hráč. Studoval produkci a hudební dramaturgii na UJEP v Ústí nad Labem a muzikologii na FF UK, kde se zaměřuje na středověkou ranně renesanční hudbu. Hrál též v alternative rockové kapele Sox in the Box a později začal prozkoumávat všehudební prostor na vlastní pěst s no- waveovým projektem DREN. V současné době pracuje na čtyřech nových projektech pro každou roční dobu, jež mají ztvárnit různé tvůrčí přístupy jeho osobnosti: DIGITAL PERSONA – SUBTERRANEAN – S-HE – HANGMAN

 

Tomáš Kopáček v je kytarista v kapele Black Tar Jesus. S touto kapelou vydal tři nahrávky, z nichž dvě nahrál sám. Kromě jiných projektů též hrál v instrumentální kraut rockové kapele India nebo v krátkodobém elektronickém projektu Tempelhof. Se všemi těmito kapelami jel turné po Evropě. Je též autorem hudby k výstavě Everything Means Nothing for Me Davia Fesla, Kateřiny Holé a Jiřího Kovandy na UMPRUM, vytvořil dva hudební projekty v galerii s Martinem Kohoutem, v Berlíně a v galerii Futura v Praze.

 

Hope Scandal je hudební projekt Boba a Wojciecha Kosmy. Kytara, bicí a občasné vokály tvoří základ společných free- jazzových improvizací, poháněné Bobovými bicími, prokládaným Kosmovou kytarou a doprovázené konceptuální poezií. Hope Scandal hrají site-specific koncerty vycházející ze performerského zázemí obou umělců, které testují archetypální formát kapely a možnosti výstavního prostoru.